hello@auto-legal.ro

24/7

Mild Hybrid – Full Hybrid – Plug-in Hybrid

Când vine vorba de motoarele hybrid și tipurile lor, se creează confuzii și majoritatea oamenilor încă nu cunosc diferența între ele. În cele ce urmează vom prezenta pe scurt ce înseamnă tehnologia hybrid, tipurile de sisteme hybrid, clarificarea termenilor precum mild hybrid, full hybrid și plug-in hybrid, diferența între hybrid și electric, exemple de automobile prezente pe piață ce au implementată tehnologiile anterioare.

Motor hybrid

În principiu, un vehicul hybrid are mai multe sisteme de propulsie (cel puțin două), spre deosebire de celelalte (motoarele convenționale, cele electrice sau cele cu pile de combustie) care au unul singur.

Tipuri de sisteme de propulsie ale motorului hybrid:

  1. hibrid paralel : ambele motoare (electric și termic) sunt amplasate pe același ax și ambele pot acționa roțile atunci când este nevoie, de exemplu, cel electric poate ajuta motorul termic în anumite momente (demaraj și accelerații). Câteva dintre mărcile care produc mașini parallel hybrid sunt: Toyota, Lexus, Hyndai, Honda, Nissan, Infiniti, Kia, Lincoln.
  2. hibrid serie : unul dintre motoare produce o formă de energie ce este utilizată de celălalt, care acționează roțile iar conexiunea fizică între motor și roți nu există. Deoarece motorul pe combustibil este prezent doar pentru a reîncărca bateria, mașina se comportă precum una full electrică, cu accelerări puternice și vibrații reduse. Uneori când mașina circulă cu viteze reduse (aprox 60km/h), motorul se poate ambala singur pentu a-și reîncărca bateria. Un astfel de exemplu este dat de BMW i3 ori Fisker Karma.
  3. serie-paralel : este cel mai răspândit tip de propulsie hibridă. Acesta permite comutarea între serie și paralel, după nevoie, prin urmare, poate funcționa atât ca hibrid serie cât și ca hibrid paralel. Deoarece motorul electric are puterea de a propulasa independent mașina, fără a se ajuta de cel termic, acest tip mai poartă și numele de full-hybrid. Bateria mașinilor full-hybrid nu poate fi încărcată de la rețea, au un motor convențional cu rezervor pe bază de combustibil. Motorul cu ardere și motorul electric furnizează putere mecanică iar energia este recuperată din frânare. În funcție de modul de încărcare al acumulatorilor acest tip se clasifică în: obișnuite – unde acumulatorii se pot încărca exclusiv de către sistemele proprii, folosind sursele de energie de la bord (combustibilii) și reîncărcabile (plug-in hybrid) – unde acumulatorii se pot încărca atât de către sitemele proprii cât și de la rețeaua electrică prin cuplarea la o priză. Mașinile mild-hibrid se deosebesc de celelalte tipuri prin faptul că motorul lor nu are puterea necesară de a mișca mașina. În această situație, rolul motorului electric este de a ajut motorul combustibil, astfel reducând consumul și/sau crescând performanța. Tot în sarcina motorului electric intră și funcția de start-stop care oprește motorul atunci când mașina staționează, astfel se salvează combustibil.

Motor electric

Motorul electric funcționează cu electricitate în loc de combustibilii clasici (benzina, botorină) iar mașinile electrice sunt cunoscute sub numele de “vehicule electrice” (EV). Un avantaj îl constituie faptul că acestea nu emit poluare pe țeava de evacuare sau emisii de gaze, sunt mai silențioase și mai line în comparație cu vehiculele clasice și au baterii care trebuiesc reâncărcate dintr-o sursă exterioară de electricitate.

Mașina hybridă este considerată și mașină electrică?

Vehiculele complet electrice au un sistem de stocare electrochimic (o baterie) drept singur sistem de stocare a energiei la bord. Unul sau mai multe motoare generează putere mecanică, cu energie recuperată din frânare iar bateriile po fi reîncărcate de la rețeaua electrică (acasă, în timp ce dormi, la serviciu în timpul zilei sau la o stație publică de încărcare).

Mașinile hibride au baterii însă sunt echipate și cu motoare cu ardere care funcționează pe bază de combustibili fosili.

Cât durează încărcarea unei mașini electrice?

Timpul de încărcare al unei mașini electrice depinde de puterea de încărcare în kw a prizei de pe stația de încărcare, de puterea maximă acceptată de încărcătorul de la bord al vehiculului, de tipul de cablu folosit și, bineînțeles, de capacitatea de la bord, sistemul de stocare și nivelul de încărcare.

De regulă, o mașină medie cu o baterie de 25 kWh necesită:

  • 8 h pentru o încărcare completă – acasă (cu o putere medie de 3 kW)
  • 2 h pentru o încărcare completă – stații de încărcare rapidă (cu o putere între 7,4 și 22 hW)
  • 30 minute pentru o încărcare completă – cele mai rapide stații de încărcare (cu o putere între 43 și 50 hW)

Stații de încărcare în România

În prezent, rețeaua națională destinată mașinilor electrice numără circa 1.000 de puncte de încărcare. Platforma PlugShare este foarte utilă pentru a verifica existența stațiilor de reîncărcare auto în funcție de țară/oraș dorit. Mai mult de atât, platforma pune la dispoziție și informați extrem de utile despre stații, precum: disponibilitatea sa, dacă încărcarea necesită costuri sau nu cât și review-uri ale consumatorilor.

Încurajator este că, majoritatea centrelor comerciale au instalat în parcări stații de alimentare pentru mașinile electrice: OMV, Petrom, LukOil, Carrefour, Kaufland, Mega Image, Penny și Lidl.