Tehnologia în sprijinul vârstnicilor
Tehnologia ori “știința meșteșugului”, vine din greaca veche τέχνη, techne și înseamnă artă, pricepere, abilitate a mainii și -λογία, -logia. Este o sumă a tuturor tehnicilor, abilităților, metodelor și proceselor utilizate în producția de bunuri sau servici.
Tehnologia evoluează cu o viteză remarcabilă și este în continuă dezvoltare. Una dintre întrebările frecvente ar fi: “Spre ce se îndreaptă? Până unde va merge?” . Acum ceva timp, un fost manager de proiect mi-a spus “un secret”: “Absolut tot din ce-ți poți imagina că poți face, realmente poți face!” ala că, un răspuns ar putea fi “Până unde imaginația ne va permite.” Tehnologia este precum un bulgare de zăpadă ce se rostogolește. Se va oprii ori din propria-i inerție ori când se va izbii de ceva. Dar să privim totul într-o formă mai optimistă. Tehnologia chiar ne-a ușurat mult viața iar industria auto ne suprinde în fiecare zi. Din păcate, datorită boom-ului de tehnologizare, unii dintre noi au devenit reticenți, în special vârstnicii. Cu toate acestea, sunt cateva funcționalități
care le vin în ajutor, mai ales atunci când este vorba de alterarea reflexelor.
Deși ne este greu să o recunoaștem, înaintarea în vârstă ne fură din viteza de reacție, concentrare, etc., indiferent de experiența și anii de șoferie pe care îi avem. Asta nu înseamna că nu mai avem dreptul la a conduce. Există câteva funcții ce ne pot suplimenta atenția ori reflexele la volan.
Mai jos, vom trece în revistă cele mai importante funcționalități ale autovehiculelor moderne ce ne vin in ajutor.
Sistemul automat de frânare.
Această funcție, a apărut ca o necesitate în urma numeroaselor accidente, pe motiv de neatenție. Aici nu ne referim numai la un deficit de atentie ci și la diversele dispozitive si nu numai(ex. telefon, peisaje, etc.) ce ne pot distrage atenția in timpul condusului.
Cum funcționează?
Din punct de vedere tehnic, fiecare producător își dezvoltă propriul sistem. Asta înseamnă că, fiecare sistem are la bazaă o logică și anumiți factori ce conduc la activarea propriu-zisă a funcției de frânare. Dincolo de acest aspect, toate se bazează pe senzori și sistemul de franare.
De ex. : O mașină se deplasează cu o viteză de 130 Km/h pe autostradă. Senzorii au detectat în fața sa, la o distanță X un alt autovehicul ce se deplasează cu o viteză mai mică. Logica de la baza sistemului presupune o posibilă coliziune cu mașina din fată, motiv pentru care accționează sistemul de frânare. Astfel distanța rămână constantă ia coliziunea este evitată.
În această situație, se presupune că șoferul nu era atent la drum ori nu a apreciat suficient de bine distanța/ viteza dintre mașină sa și cea din față. Cu siguranță că eficacitatea unui astfel de sistem are limitările sale iar într-un stil agresiv de șofare, posibil mai mult să încurce (depinde și de logica pe baza căreia a fost implementat sistemul). La un mod de condus defensiv, această opțiune posibil nici să nu se activeze, și să rămână o măsură în plus pentru siguranța noastră.
Camera pentru parcarea cu spatele
Marea majoritate a autovehiculelor noi, vin cu aceste opțiuni deja implementate.
La ce ajuta?
În primul rând, camera montată în spatele mașinii, ajută la a vedea cu ușurință ce se află în spate. Facilitează parcările. De multe ori ne este greu să apreciem distanța din spatele mașinii, folosind numai oglinzile retrovizoare (mai ales dacă nu ești foarte familiarizat cu mașina pe care o conduci). Camera de pe spate, ecranul și senzorii însoțiți de avertizare sonoră vă ușurează incredibil de mult munca.
Parcare automată
Această opțiune este un bonus și poate nu impetuos necesară însâ, pentru anumite persoane poate fi de utilă. 🙂 Fiind o funcție relativ nou apărută, nu toți posesorii acesteia pot împărtășii aceleasi experiențe. Probabil că, odată cu trecerea timpului, toți furnozorii de autovehicule vor pune la dispoziție șoferilor o experiență impecabilă în ceea ce privește parcarea automată.