hello@auto-legal.ro

24/7

ABS-Sistem antiblocare al roților

Scurt istoric

Pentru prima dată în istorie, tehnologia ABS, a fost concepută de către compania germană Robert Bosh GmbH (cunoscută drept simplu Bosch), în anii 1930.

Având la bază tehnologia lui Bosch, a apărut sistemul ABS, inițial creeat pentru aeronave. Printre primele sisteme ABS a fost Maxaret al companiei Dunlop, prezentat în anii 1950 și încă folosit de unele modele de aeronave. Dovedindu-se a fi un sistem fiabil, conceptul a fost testat, mai târziu cu 10 ani și pe automobile( mașina de curse Ferguson P99, Jensen FF și mașina Ford Zodiac cu tracțiune integrală). La vremea respectivă s-a dovedit scump și din păcate, nu prezenta în totalitate încredere, motiv pentru care, primele automobile de serie care să folosească sistemul electronic Bosh au fost disponibile abia în 1978 pentru camioane și limuzine.

Un sistem complet mecanic, construit și vândut de Lucas Girling, a fost echipat din fabrică pe modelul de mașină Ford Fiesta generația a 3-a ( 1989 – 1997) și s-a numit Stop Control System (sistemul de control al opririi). Datorită evoluției tehnologice și devotamentului față de siguranța clienților, companiile auto au adoptat pe rând acest concept și l-au implementat pe mașinile lor. În prezent, majoritatea mașinilor relativ noi, au această obțiune.

Ce face sistemul ABS

Sistemul ABS (engleză anti-lock braking system) este un sistem special conceput pentru a preîntâmpina blocarea roților în timpul frânării. Te ajută ca în situațiile de urgență să eviți o posibilă coliziune, dându-ți timp și mai mult control asupra mașinii.

Ce NU face sistemul ABS

NU scurtează distanța de oprire. La apăsarea frânei, aceasta poate vibra ori iți impinge piciorul inapoi – este anormal.

Scurt ghid ABS

Cum funcționează sistemul de frânare – ABS

 

ABS-ul împiedică blocarea roților și alunecarea mașinii, deci pierderea controlului asupra autovehicolului.

Tehnologia din spatele sistemului ABS
Sistemul ABS are la bază două funcții principale:

1. Repartiția electronică a frânării între față și spate, prin reglarea alunecării roților din spate
2. Prevenirea blocării roților la frânare, prin reglarea independentă a alunecarii celor 4 roti. Senzorii detectează când anvelopele mașinii se blochează. Acela este momentul în care actionează rapid (pulsează) frânele pentru a împiedica automat anvelopele să derapeze. Astfel, modularea frânării dată de sistemul ABS este independent de apăsarea efectivă asupra pedalei de franare. Din acest motiv, în caz de urgență, se recomandă apăsarea frânei mai puternic dar ferm si continuu. Nu este necesară apăsarea succesivă.

Ce trebuie să faci
In momentul în care ABS devine activ, veți simti un vibrat mai puternic la nivelul pedalei. Rămâneți calm! Apăsați continuu frâna și virați (dacă este necesar) în siguranță.

Tips-uri utile

  •  Dacă autovehicolul dumneavoastră nu este echipat cu sistem de franare ABS ori s-a defectat, o soluție ar fi aceea de ‘pompare’ (apăsare repetată) a frânei.
  • ABS-ul este eficient atunci când anvelopele sunt umflate corect și într-o stare bună.
  • De cele maimulte ori, defecțiunile ABS-ului apar din cauza garniturilor de frână uzate si al aerului ori murdării din lchidul de frână.
  • Vă recomandăm să păstrați mereu o distanță considerată sigură față de autovehicolul din față. Frânarea și direcția autovehicolului sunt limitate de forța de tracțiune pe care pneurile o pot genera. Testele au arătat că prenurile de iarnă reduc, în condiții de carosabil de iarnă din distanța de oprire dotat cu sistem de franare ABS.